torsdag 7 oktober 2010

Forts Dag 32

Jag tycker så himla mkt om teamet från Itrim i Västra Hamnen, de e så himla goa allihopa, känns skönt att ha dem som stöd!

Idag så gick jag å tränade pulspass direkt efter jobb och därefter va det dags för gruppmöte nr 2. Patrik som är vår coach pratade mkt om kalorier och hur man ska tänka med maten sen när man ska börja äta. Mkt intressant och givande.

När vi ska börja äta mat igen så ska vi ju äta en "handflata" protein, två "knytnävar" grönsaker och en knytnäve pasta/ris/potatis eller liknande. Handflatan protein innehåller ca 200 kalorier, en knytnäve grönsaker e 50 kalorier och kolhydraterna blir ca 200 kalorier. Det innebär ca 500 kalorier per måltid och detta då fyra ggr/dag. Om man vill äta mer än den portionen så ska man helst öka på grönsakerna för då blir det ju inte så stor skillnad.. tar man istället och dubblar pastan eller proteinet så blir det ju desto större skillnad... å knepet med att hålla sin vikt är ju att förbränna mer kalorier än vad man äter.. och enligt Itrims våg så förbränner jag ca 1600 kalorier i vila.. dvs om jag e hemma och är sjuk å ligger still så ska jag äta mindre och om jag rör mig å motionerar mkt så kan jag äta de 2000 kalorierna eller mer.. blir spännande men det e långt kvar tills dess.

Det va helt okej resultat på vågen idag iaf.. jag går ju inte stenhårt på vad Itrims våg säger om vikten eftersom jag första dagen vägde mig på min hemmavåg.. men vikten var 87,1 kg, vilket ju e kanon med tanke på att det är kvällsvikten! Blir spännande imorgonbitti å se vad hemmavågen säger ;)

Men man ska ju inte stirra sig blind på kilona, det är egentligen de andra värdena som är intressanta! Det visade sig nämligen att sen sist jag vägde mig på Itrimvågen så hade jag förlorat ca 4 kg, MEN endast 2 av dessa var fett, de andra 2 var muskler.. Visserligen så säger de att man så småningom kan minska sin muskelmassa pga av att när man går ner i vikt så behöver ju kroppen inte lika mkt muskler för att hålla igång kroppen.. men dessa 2 kilona muskler har förmodligen tappats pga att jag inte tränade något pulspass förra veckan. Patrik förklarade att muskler är färskvara och håller bara i ett par dagar.. dvs om jag inte tränar på en vecka så förlorar jag muskler.. därför måste jag se till att träna mina 2 pulspass varje vecka...

Som sagt, inte toppenbra men samtidigt nyttigt att uppleva detta för nu förstår jag hur viktigt det är att jag gör mina pulspass :)

En annan sak som vi fick veta som va väldigt viktig är vardagsmotionen. Går man ut å går en promenad på en timme eller däromkring så innebär det att förbränningen håller igång i 22 h till.. det påverkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar