torsdag 2 december 2010

Dag 87-88

Gårdagen va ingen höjdare, låg hemma å va sjuk... spenderade typ hela dagen i sängen eller soffan, så inte mkt att tillägga där...

Idag mådde jag inte jättebra när jag vaknade men bättre så jag pulsade mig till jobb genom snön.. det e verkligen mysigt med all snö, men jag e glad jag bor i stan å inte måste åka buss eller bil till jobb.. många här i skåne som råkat ut för olyckor eller blivit insnöade...

På lunchen så begav jag mig till Itrim för mitt 12 veckors Hälsouppföljning :) det blev med Kerstin och va mkt positivt.. Jag va ju inställd på att det skulle va dåliga resultat med tanke på de senaste veckornas obefintliga träning och desto mer ätande.. Men det gick faktiskt över förväntan!!

Så här såg 12 veckors resultatet enligt Itrim-vågen ut:

START/12 V/Förbättring
Vikt: 96,5 kg / 78,2 kg / -18,3 kg
BMI: 30,5 / 24,7 / -5,8
Fett%: 44,4 % / 34,6 % / -9,8%
Fettkg: 42,4 kg / 27,1 kg / -15,3 kg
Fettfrimassa: 53 kg / 51,1 kg (* obs, låg på 53,5 när jag vägde mig sist innan jag blev sjuk..)
Midja: 97 cm / 85 cm / -12 cm

Jag e så glad för midjemåttet, känns skönt att ha ett "nyttigt" midjemått, man ska ju ligga under 88 cm å det gör jag nu :D å mindre ska det bli.. hi hi..
Självklart är jag även sjukt glad för de andra resultaten, det känns fantastiskt att ha lyckats med denna stora förändring!!

Vi diskuterade min målvikt och jag sa ju från början 75 kg, men ändrade mig sen till 70 kg... men e rädd att 70 blir lite för lite.. vill som jag sagt tidigare inte va nån sticka utan former... Vi kom fram till att jag nu ska sikta på 72 så får jag se hur det känns och det känns nog rätt lagom just nu iaf ;)

Det innebär att jag nu har 6,2 kg kvar att gå ner och det ska jag ha lyckats med senast 10 mars då jag har min nästa hälsouppföljning (6 månaders samtalet). Om jag bara blir frisk å håller mig frisk så e jag rätt säker på att jag ska ha nått det målet tidigare än så ;)

Mitt personliga mål är att nå 72 kg senast 14 februari (alla hjärtans dag), dvs då har jag 10 veckor på mig!!!

En sak som vi diskuterade är det här med vad jag ska ha för förbättringar/förhållningsregler och Jag ville ju ha nån undantagsdag ibland då jag får äta sött... men icke, Kerstin e en hård förhandlare ;) Så det blev absolut nolltolerans av sötsaker så länge jag fortf ska gå ner i vikt... och om (förmodligen när) jag avviker från reglerna och äter sött så måste jag anteckna det i min Itrimbok, mest för att ha koll på hur ofta jag avviker.. och det låter som en bra idé måste jag säga.. anledningen till att jag skrev "när" jag kommer avvika är att jag kommer tillåta mig äta nåt gott på julafton å så.. men jag ska ha det under kontroll! I Promise!!

Innan jag lämnade Itrim så köpte jag deras nya kokbok, Oh My God så många goda recept.. å alla verkar va väldigt enkla å sånt gillar jag... Ska prova att göra en chokladmousse därifrån vid nästa "fintillfälle"... som är gjord på avocado.... visst låter det knasigt.. avocado istället för grädde... ska bli spännande!!! hi hi ..



Så ikväll blev det supergod middag, nämligen direkt ur boken - Brasiliansk kycklinggryta med kokos!! MUMS!!!! Mange tyckte oxå det va smaskens... ser fram emot att laga deras fisk å skaldjursgryta i helgen!!

4 kommentarer:

  1. Svart på vitt- siffror är hårdvaluta- vad suveränt bra det har gått för dig de här veckorna!
    Nu börjar jag längta efter riktig mat. Det är bara en vecka kvar...
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Jag förstår det Katarina, tänkt att det bara är en vecka kvar nu, Heja heja!! :D du måste berätta hur det gått för dig också!!? Nyfiken! :)
    Kram Lina

    SvaraRadera
  3. Senaste två veckorna har jag hårdtränat -spinning o bodypump. Och vad händer när man ställer sig på Itrims våg? Vikten ner 2 kg varav 1,5 kg är muskler som försvunnit, suck. Tjejen som vägde mig sa att det måste vara åtminstone 20 timmars vila innan nästa träningspass. Hon tyckte att det var helt förkastligt att träna söndag kväll och måndag lunch. Man bryter bara ner musklerna. Och jag som tyckte att jag var så duktig :) Håhå jaja.
    Ikväll blir det spinning, men jag skippar lunchpump imorgon då. Synd, för det passar bra när man slutar tidigt och ungarna är i skolan.
    Det är ursvårt att få ihop sina steg. Min bil är alltför skön och snabb - speciellt nu när det är kallt. Hur gör du?
    Annars har jag varit olydig och provsmakat familjens mat. Bara lite, men ändå. Det är ju hopplöst att laga t ex sås och försöka krydda den utan att provsmaka.
    Så, nu har jag gnällt klart. Men det är ju faktiskt bara sånna som är mitt i samma situation som verkligen förstår, eller hur?
    Var rädd om dig och kom ihåg att du är en verklig inspirationskälla med ditt bloggande.
    Nu är det inte så länge kvar innan vi är i mål - kämpa på!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina,
    åh så störigt, det hade jag ingen aning om att man skulle ha 20 h mellan varje pass... du som varit så duktig!! Men det e bara att kämpa på (i lagom takt)..
    Nu vet jag inte hur långt du har mellan bostad å jobb å skola, men jag har ca 20 min promenad till mitt jobb å har inga barn att ta hand om så det här med att få ihop stegen har jag inte haft problem med.. promenerar till å från jobb å praktiskt taget vart jag än ska (om det e under 30 min väg dit) å tar ibland en omväg hem för å få lite extra steg.. å jag älskar snön så den gör mig inget, å regnar det så åker regnkläderna på så det går i ur å skur..
    Jag har faktiskt fuskat en hel del senaste veckan, inte minst idag då jag har bakat julkakor hela dan å självklart har smakat av allt.. men jag för in i en bok vad jag äter å när jag äter sånt jag inte bör så jag har lite kontroll över hur mkt det blir... målet är ju en nollgräns nu när jag fort ska gå ner i vikt... å det ska jag bli bättre på att hålla!!

    Visst e det så att man får gnälla, men som du säger så e det svårt för andra "utanför" vår krets att förstå hur man har det..

    Tack för dina ord, jättekul att du delar med dig!!
    Kör hårt nu sista veckan å lycka till så hörs vi av här på bloggen ;)

    Kram kram

    SvaraRadera