lördag 21 augusti 2010

Dags att komma i trim

Snart är det dags... den 6e september är dagen då jag tar tag i min vikt på allvar för att gå ner till den vikt jag vill ha, och stanna där en gång för alla.

Har varit normalviktig hela mitt liv men av någon anledning alltid känt mig stor. Jag är lång (178 cm) och har oftast umgåtts men korta å jättesmala tjejer så förmodligen har det bidragit till min sneda självuppfattning. Blev så förvånad när jag nyligen tittade på foton från högstadiet och gymnasiet och såg hur smal jag faktiskt var. Alltså, det går inte att skylla på att man alltid varit överviktig eftersom jag inte varit det... kilona har smugit sig på mig sakta men säkert under studietiden och därefter så kom sambokilona…. så nu ska jag kämpa mig ner ca 22 kg för att bli mig själv igen.

För att lyckas med detta ganska tuffa mål tar jag hjälp av företaget Itrim (se www.itrim.se). Jag hörde talas om dem via två kollegor som gått där och kollade då deras hemsida och gillade vad jag läste.

Till på köpet fick jag en ”partner in crime” – Amelie – som tyckte det lät intressant så hon följde med till Itrim för att prata med dem. Vi fick då väga oss på en speciell våg som förutom vikten mäter fettprocent m.m. och fick även en introduktion om vad det innebär att gå med i Itrim. Vi blev så hooked å peppade så vi skrev på ett ettårsavtal direkt :) gruppträffarna börjar 23 september men jag och Amelie kör igång 6 september (efter semester och fölsedag) och då kommer vi köra hårt.

Itrims idé går ut på att man börjar med en snabb viktminskningsfas på ca 10-12 veckor då man byter ut alla eller vissa måltider till speciella shaker, smoothies, soppor m.m. som är på ca 180-200 kcal vardera. Fyra st per dag istället för mat. Under denna fas ska man även träna minst 2 ggr i veckan på deras cirkelträningsgym och promenera varje dag så man gå närmre 10 000 steg om dagen. Efter dessa 12 första veckor så ska man lära sig äta enligt deras knytnävesprincip, dvs två knytnävar frukt/grön, en knytnäve protein och så småningom en knytnäve kolhydrater. Man anmäler sig för ett helt år och förutom deras rådgivning så går man på gruppmöte varannan vecka med en grupp personer som kämpar med samma sak, och så har man individuella rådgivningar och hälsokontroller.

Anledningen till att jag tror på detta program är dels att man gör det i grupp… andra metoder som viktväktarna funkar inte för mig för det är så anonymt. Sen så känns det bra att man har både diet- och träningshjälp på samma plats. Och jag tror på att detta håller på lång sikt… snabb viktminskning gör att man känner sig mer motiverad att gå hela vägen och nå sitt mål… vad är 10 veckor av ens liv?! Absolut värt det!

”Itrims program är världsledande inom varaktig viktminskning.

Forskarna är eniga. Det är lättare att lyckas med en viktminskning om du först snabbt går ner i vikt och sedan förbättrar dina vanor, inte tvärtom.

Vi har utvecklat ett viktminskningsprogram som är mycket effektivt och som passar de allra flesta. Det krävs hårt arbete och motivation, men efter tio till tolv veckor har de flesta nått sin målvikt. Då hjälper vi till att öva in nya vanor inom mat, motion och motivation, för att viktminskningen ska bli bestående. Vi hjälper dig med stöd och kunskap, både individuellt och i grupp, så att du lyckas nå målet: ett lättare och friskare liv.

Låter det jobbigt? En sak är säker, det är jobbigare att försöka klara det ensam än att ha en människa bredvid dig som vet vem du är och vad du vill. Man blir liksom två om det. En som peppar och en som tappar kilo efter kilo. Välkommen att bli den senare!” (http://www.itrim.se/dyndefault.asp?p=6007)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar